יום שלישי, 8 בספטמבר 2009

לשמוע או לקרוא - מה עדיף?

כאשר אני מדבר עם אנשים , כולם אומרים לי שעדיך לקרוא ספר מאשר לשמוע ספר.

גם לי זה נשמע מוזר. גם אני רגיל לקרוא ספר.
צירוף המילים "לשמוע ספר" - משונה.

החיפוש אחר הספר המושמע , לא מבחינתי כדי להחליף את הספר הנקרא אלא בנוסף.
הרעיון שלי היה להעביר את הזמן שאינו מנוצל בצורה טובה יותר. בזמן ריצה, בזמן נסיעה במכונית וכדומה.

בארה"ב אני יודע שרבים שומעים ספרים בדרך לעבודה.
שם נסיעה ממוצעת לעבודה היא שעה ( ואף יותר) בכל כיוון.
רבים מאלו שנוסעים ברכבת התחתית קוראים- בעמידה, נדחפים, מתנדנדים, נדחקים - לא נוח אבל קוראים.
היום הרבה עברו לשמיעה. לשמוע ספר אפשר גם בנהיגה.


מדוע אנו מעדיפים לקרוא ולא לשמוע?
האם בגלל שזה באמת יותר טוב, יותר מעניין , פותח את הדימיון וכו'.

או שאולי זה עניין של הרגל?
אולי יש הבדל בין סוגי הספרים?


החשיפה הראשונה ( של רובנו) לספרים הייתה דרך השמיעה.
כשהיינו ילדים ולא ידענו לקרוא הקריאו לנו. ההורים , הגננות , הסבים והסבתות.
ונהננו ? מאד .
ככה רובנו למדנו לאהוב ספרים.


אחר כך למדנו לקרוא ומאז אנחנו קוראים.
למה? אולי כי אין מי שיקריא לנו והתרגלנו.
וזה כיף לקרוא.

ואולי יש קשר לסוג הספר
אולי ספר סיפורת עדיף לקרוא , אבל ספר עיון או לימוד או הרצאה פחות יפריע לנו לשמוע.
הרצאות אנו רגילים לשמוע

לי עדיין אין דעה מבוססת בעניין.

ואולי בכלל - יש ספרים לקרוא ויש ספרים לשמוע.

יש עת לקרוא ויש עת לשמוע .

רק עכשו התחלתי עם זה, רק עכשו גיליתי את העולם הזה, למרות ששמעתי עליו כבר לפני מספר שנים.
ועדיין לא שמעתי מספיק ספרים.

אבל , אני בהחלט חושב שיש קשר להרגל ולסוג.

כאמור, אני בתחילתו של "מסע" לעולם חדש מבחינתי של שמיעת ספרים ( והרצאות) .

אשמח לשתף ולשמוע את דעתכם.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה